Per decidir si una cosa està bé o malament utilitzem una eina ben senzilla: la redacció ha de ser verídica. Hem d’escriure el què és, veiem, escoltem o fem. El Gran Quadern – Agota Kristof
La segona guerra mundial esclata i una mare deixa els seus dos fills bessons, Claus i Lucas, a l’empara de la seva àvia, una vella solitària, bruta, alcohòlica i plena d’una gran maldat i crueltat cap als nens.
Passat el primer tràngol decideixen enfortir el seu cos i el seu esperit per deixar de sentir gana, fred, dolor, emocions i, de retruc, sobreviure a la destrossa humana que comporta una guerra. I per deixar-ne testimoni anoten en uns quaderns tots els fets que els comporta aquesta supervivència.
Aquest és el fil del primer llibre, el Gran Quadern, de La Trilogia de Claus i Lucas escrit per l’hongaresa Agota Kristof. Fugida del seu país natal, Hongria, davant la invasió de l’exèrcit soviètic es traslladà a Suïssa on aconseguí feina en una fàbrica mentre intenta aprendre francès, idioma que utilitzarà en tots els seus escrits ja que la llengua materna es va quedar enrere en la seva fugida.
L’escriptura utilitzada en el Gran Quadern és nua, sols amb els elements imprescindibles per crear frases curtes i netes. Un intent d’oferir fets despullats de sentiments i tal com ragen, prescindint d’elements que distreguin de la realitat crua i aspre de les vides mancades d’afecte dels dos bessons.
En aquest concert us en proposem una adaptació lliure sota la direcció escènica realitzada per Pep Pla juntament amb la música escrita pel bielorús Alexander Litvinovsky on cada moviment reflecteix amb els seus sons passatges d’aquest monument literari d’Agota Kristof: El Gran Quadern.