Elisabeth Jacquet de la Guerre, 1665-1729, és possiblement una de les més grans compositores del barroc (i de les poques). Deixant anar la imaginació ens podríem plantejar si en una carta escrita a les dones del futur la gran pregunta hauria estat….estimada, com ho portes? Com és el teu entorn? Et sents sola? Tens les mateixes eines o possibilitats? tu podràs?
I aquí us deixem la que, potser, seria la contesta de tres de les persones que van escriure la meravellosa música d’aquest programa. M’han dit que toco el piano com un home diria Fanny Mendelssohn després de ser considerada ja de petita com a prodigi musical… He dit que era de Ciutat de Mèxic per no tenir problemes ja que sóc dona i d’origen africà, potser seria la resposta de Florence Price, la primera dona afroamericana a ser reconeguda com a compositora….doncs després de guanyar un premi internacional de composició el diari ha publicat «Es pot dir amb la consciència tranquil·la que l’honor dels compositors polonesos va ser salvat aquesta vegada per una “dona”» seria una de les respostes de Grażyna Bacewicz…
Un programa no tant per reivindicar la vàlua d’aquestes quatre compositores i la da l’irladesa Joan Trimble, que malauradament sí, sinó per repensar que la igualtat arribarà quan en els programes de concerts deixem de programar per noms, sexe o procedència, si no pel fet de ser una música impressionant com la que us oferim a Cartes a Fanny.
Programa
Trio Sonata en Sib – Elisabeth Jacquet de la Guerre
Quartet en Mib (Adagio-Allegro) – Fanny Mendelssohn
Suite per cordes – Joan Trimble
Andante moderato – Florence Price
Concerto for strings – Grażyna Bacewicz
Orquestra de Cambra Terrassa 48 Quim Térmens, concertino-director